Ślizg oraz krawędzie – warto wiedzieć, że serwisując swoje narty powinniśmy wybrać sposób w jaki zostaną przygotowane nasze krawędzie oraz ślizg. Mówiąc dokładniej krawędzie ostrzymy według preferencji zadając odpowiedni kąt krawędzi bocznej oraz dolnej. Ślizg należy splanować czyli przygotować w taki sposób aby cała jego powierzchnia od jednej krawędzi do drugiej była równa, jednocześnie zakładając odpowiednia strukturę. Aby to wszystko przybliżyć jeszcze bardziej zapraszamy do przeczytania artykułu…
![Ślizg oraz krawędzie](https://serwis-nart.pl/wp-content/uploads/2021/02/Serwis-Nart.pl-SCOUT-1--1024x749.png)
Krawędzie
To jaki kąt zostanie zadany dla narty w głównej mierze zależy od stylu jazdy i umiejętności ridera jak również warunki w jakich przyjdzie nam spędzić swój urlop. Producenci nowego sprzętu nie podają jakie kąty zostały na nim założone. I tu przyda się wiedza w omawianym temacie. Warto również wspomnieć o tym, że dobrze naostrzone narty to gwarancja udanej jazdy na dobrze przygotowanych twardych stokach. Jeżeli śnieg na tasach jest miękki należy zwrócić uwagę na to aby nasze narty nie były „przeostrzone”.
- kąt boczny 890, podniesienie krawędzi dolnej o 10 – jest to ustawienie podstawowe. Przeznaczone głównie dla średniozaawansowanych narciarzy. Tak przygotowana krawędź bezsprzecznie przyczynia się do łatwego prowadzenia naszych nart w skręcie. Również tak przygotowane narty nie tępią się za szybko.
- kąt boczny 880, podniesienie krawędzi bocznej o 10 – serwis wybierana raczej przez bardziej zaawansowanych narciarzy. Tak przygotowane narty prowadzą się bardzo dobrze w skręcie. Dzięki mocniejszemu zacięciu krawędzi potrafią mocniej wcinać się w podłoże i wykazywać dobre trzymanie na twardej powierzchni. Takie ustawienie kątów powoduje szybsze tępienie się krawędzi.
- kąt boczny 870, podniesienie krawędzi dolnej o 0,50 lub 0,70 – ustawienie pod ekspertów oraz zawodników. Stosowane z reguły w nartach z atestem FIS. Tak przygotowane narty zawodnicze z łatwością są w stanie pokonywać nawet najbardziej oblodzone i strome odcinki stoków.
![Ślizg oraz krawędzie](https://serwis-nart.pl/wp-content/uploads/2020/11/Serwis-Nart.pl-Serwis-1024x473.jpg)
Ślizg
Planowanie
Co oznacza termin planowanie w serwisie narciarskim? Jest to wyrównanie ślizgu na całej jego szerokości oraz długości. Jest to możliwe do wykonania jedynie na profesjonalnych maszynach które do tej czynności wykorzystują specjalny kamień. I to ten właśnie kamień wykonując zaplanowane sekwencje ściera mikro milimetry ślizgu powodując jego wyrównanie. Ale czy takie planowanie należy wykonywać regularnie? Tak bo tylko dzięki dobrze wyrównanemu ślizgowi jesteśmy w stanie dobrze naostrzyć krawędzie.
Struktura
![Ślizg oraz krawędzie](https://serwis-nart.pl/wp-content/uploads/2021/02/Serwis-Nart.pl-SCOUT-6-1024x372.png)
Nakładana jest jako ostatnia część całej obróbki serwisowej. Mamy kilka rodzajów struktur które możemy wyciąć na naszych nartach. Ale co to jest ta struktura? Najłatwiej porównać ją do bieżnika w oponach. Nacięte w ślizgu rowki mają za zadanie odprowadzać nadmiar wody spod ślizgu. Dzięki temu nasze narty mogą jechać szybciej. Strukturę można naciąć na różne głębokości, a zależy to od pogody w jakiej przyjdzie nam jeździć. Natomiast rodzaj struktury jaki wybierzemy w głównej mierze powinien zależeć od stylu jazdy oraz rodzaju sprzętu. Te jodełkowe zwane są struktura sportową i zarezerwowane są głównie dla nart z grupy zawodniczej ale nie przeszkadza to aby znalazła się również na innych modelach…
Smarowanie
Nie można tutaj nie wspomnieć o smarowaniu naszych nart. Narty nieposmarowane nie jadą i to się sprawdza. Narty można smarować za na kilka sposobów. Albo na gorąco lub metoda na zimno. Ale pisaliśmy o tym w oddzielnym artykule. Zachęcamy do jego przeczytania SMAROWANIE NART.