Ślizg oraz krawędzie – warto wiedzieć, że serwisując swoje narty powinniśmy wybrać sposób w jaki zostaną przygotowane nasze krawędzie oraz ślizg. Mówiąc dokładniej krawędzie ostrzymy według preferencji zadając odpowiedni kąt krawędzi bocznej oraz dolnej. Ślizg należy splanować czyli przygotować w taki sposób aby cała jego powierzchnia od jednej krawędzi do drugiej była równa, jednocześnie zakładając odpowiednia strukturę. Aby to wszystko przybliżyć jeszcze bardziej zapraszamy do przeczytania artykułu…

Ślizg oraz krawędzie

Krawędzie

To jaki kąt zostanie zadany dla narty w głównej mierze zależy od stylu jazdy i umiejętności ridera jak również warunki w jakich przyjdzie nam spędzić swój urlop. Producenci nowego sprzętu nie podają jakie kąty zostały na nim założone. I tu przyda się wiedza w omawianym temacie. Warto również wspomnieć o tym, że dobrze naostrzone narty to gwarancja udanej jazdy na dobrze przygotowanych twardych stokach. Jeżeli śnieg na tasach jest miękki należy zwrócić uwagę na to aby nasze narty nie były „przeostrzone”.

  • kąt boczny 890, podniesienie krawędzi dolnej o 10 – jest to ustawienie podstawowe. Przeznaczone głównie dla średniozaawansowanych narciarzy. Tak przygotowana krawędź bezsprzecznie przyczynia się do łatwego prowadzenia naszych nart w skręcie. Również tak przygotowane narty nie tępią się za szybko.
  • kąt boczny 880, podniesienie krawędzi bocznej o 10 – serwis wybierana raczej przez bardziej zaawansowanych narciarzy. Tak przygotowane narty prowadzą się bardzo dobrze w skręcie. Dzięki mocniejszemu zacięciu krawędzi potrafią mocniej wcinać się w podłoże i wykazywać dobre trzymanie na twardej powierzchni. Takie ustawienie kątów powoduje szybsze tępienie się krawędzi.
  • kąt boczny 870, podniesienie krawędzi dolnej o 0,50 lub 0,70 – ustawienie pod ekspertów oraz zawodników. Stosowane z reguły w nartach z atestem FIS. Tak przygotowane narty zawodnicze z łatwością są w stanie pokonywać nawet najbardziej oblodzone i strome odcinki stoków.
Ślizg oraz krawędzie

Ślizg

Planowanie

Co oznacza termin planowanie w serwisie narciarskim? Jest to wyrównanie ślizgu na całej jego szerokości oraz długości. Jest to możliwe do wykonania jedynie na profesjonalnych maszynach które do tej czynności wykorzystują specjalny kamień. I to ten właśnie kamień wykonując zaplanowane sekwencje ściera mikro milimetry ślizgu powodując jego wyrównanie. Ale czy takie planowanie należy wykonywać regularnie? Tak bo tylko dzięki dobrze wyrównanemu ślizgowi jesteśmy w stanie dobrze naostrzyć krawędzie.

Struktura

Ślizg oraz krawędzie

Nakładana jest jako ostatnia część całej obróbki serwisowej. Mamy kilka rodzajów struktur które możemy wyciąć na naszych nartach. Ale co to jest ta struktura? Najłatwiej porównać ją do bieżnika w oponach. Nacięte w ślizgu rowki mają za zadanie odprowadzać nadmiar wody spod ślizgu. Dzięki temu nasze narty mogą jechać szybciej. Strukturę można naciąć na różne głębokości, a zależy to od pogody w jakiej przyjdzie nam jeździć. Natomiast rodzaj struktury jaki wybierzemy w głównej mierze powinien zależeć od stylu jazdy oraz rodzaju sprzętu. Te jodełkowe zwane są struktura sportową i zarezerwowane są głównie dla nart z grupy zawodniczej ale nie przeszkadza to aby znalazła się również na innych modelach…

Smarowanie

Nie można tutaj nie wspomnieć o smarowaniu naszych nart. Narty nieposmarowane nie jadą i to się sprawdza. Narty można smarować za na kilka sposobów. Albo na gorąco lub metoda na zimno. Ale pisaliśmy o tym w oddzielnym artykule. Zachęcamy do jego przeczytania SMAROWANIE NART.


Sprawdź również: