SMAROWANIE ŚLIZGÓW

Stare mądre przysłowie mówi, że kto smaruje ten jedzie. Jak najbardziej zgadzamy się z tą tezą. Smarowanie ślizgów jest niezwykle ważnym elementem w procesie serwisowania. Już od pierwszego zjazdu nasze ślizgi zaczynaja się zużywać. Jazda po śniegu, lodzie nieraz kamieniach doprowadza do tzw. dewastacji ślizgów a co za tym idzie do zmniejszania właściwości poślizgowych. Smarowanie ślizgów należy przeprowadzać jak najczęściej. Można się łatwo domyślić, że oprócz właściwości poślizgowych smar pełni również funkcję ochronną. Nie można dopuścić do pojawienia się białego nalotu na na szych ślizgach. Właśnie ten biały nalot, który najszybciej pojawi się przy krawędziach to nic innego ja rozpoczęty proces wyjałowienia. Wyjałowienie doprowadza ślizgi do utraty ich właściwości chłonnych. Aby tego uniknąć nasz sprzęt należy smarować jak najczęściej.

Smarowanie ślizgów

METODY

Najbardziej popularną metodą smarowania ślizgów jest smarowanie na gorąco specjalnym żelazkiem. Każdy smar należy topić w innej temperaturze, dlatego należy pamiętać aby sprawdzić oznaczenie oraz wyregulować żelazko. W tej metodzie nakładamy warstwę smaru na ślizg aby następnie wykonać cyklinowanie (zdzieranie nałożonego smaru cykliną) oraz polerowanie specjalnymi szczotkami. Ślizgi mają bardzo dobrą zdolność chłonną a więc im więcej razy posmarujemy tym więcej smaru ślizg wchłonie. Takie smarowanie utrzymuje się najdłużej na ślizgach.

Serwisy narciarskie wykorzystują często smarowanie mechaniczne. Jest to bardzo powszechna oraz szybka metoda aczkolwiek spotykająca się z dobrymi opiniami. W tej metodzie odpowiednie ilości smaru nakładane są na specjalną rolkę w maszynie serwisowej. Następnie smar poprzez równomierne przykładanie ślizgu do rolki nakładany jest na jego całą powierzchnię. Końcowym etapem jest polerowanie na oddzielnej szczotce. Takie smarowanie jest skuteczne ale wystarcza nam zdecydowanie krócej niż smarowanie na gorąco.

Doraźna metoda to smarowanie na zimno smarami w sztyfcie, paście lub sprayu. Można śmiało powiedzieć, że jest to metoda doraźna, która jest najmniej skuteczna i wystarcza najkrócej ale zawsze pomaga. Taki smar wystarczy nałożyć i rozsmarować na ślizgach a następnie wypolerować korkiem.