OSTRZENIE NART
Ostrzenie nart – wydaje się, że to coś mało ważnego. Nic bardziej mylnego, ostra krawędź to podstawa. Ostra narta bardzo dobrze prowadzi się po twardej oraz oblodzonej nawierzchni. Natomiast narta tępa ześlizguje się nie zapewniając trzymania na twardym podłożu. Ostrzenie nart polega na tuningu czyli podniesieniu krawędzi dolnej w zakresie 0,5 / 0,7 / 1,0 stopnia oraz szlifowaniu krawędzi bocznej w zakresach 86 / 87 / 88 / 89 stopnia. Idealnie naostrzona krawędź boczna jest całkowicie równa na całej ostrzonej powierzchni. Patrząc pod światło widać jej całą długość. Dodatkowo krawędź powinna być idealnie gładka. Podniesienie krawędzi bocznej to większy komfort w prowadzeniu nart w skręcie. To również usunięcie tzw. drutu czyli pozostałości obróbki krawędzi bocznej.
OSTRZENIE MASZYNOWE
Technika jazdy na nartach na przestrzeni lat ewaluowała. Również w serwisie stara szkoła ustąpią miejsca nowej. W dzisiejszych czasach dobry serwis narciarski posiada specjalistyczne maszyny. Najlepsze z nich to tzw. roboty które przeprowadzają serwis całkowicie mechanicznie. Działanie takie jest bardzo precyzyjne i niemożliwe do wykonana w obróbce ręcznej. Do ostrzenia maszyna wykorzystuje dwa dyski ceramiczne precyzyjnie szlifujące krawędzie. Wbrew pozorom proces ostrzenia maszynowego optymalizuje zużycie dzięki czemu nasz sprzęt wystarczą nam na bardzo długo.
Najnowocześniejszy serwis w Polsce północnej przygotowuje sprzęt narciarski na najnowocześniejszych maszynach austryjackiej firmy Wintersteiger. Serwisanci przestrzegają zasady, że nie ma złych nart są ewentualnie źle serwisowane lub źle dobrane.